תסמונת המעי הרגיז

תסמונת המעי הרגיז (IBS) היא תסמונת נפוצה המוגדרת כתפקוד לקוי של מערכת העיכול והפרעה בתנועתיות המעי. התסמונת, מערבת את כל דרכי העיכול וכוללת כאבי בטן כרוניים, חוסר נוחות, תחושת מלאות במערכת העיכול ושינויים בהרגלי היציאה. זוהי תסמונת פונקציונלית, כלומר אין לתסמונת זו כיום הסבר אורגני (אין סימנים לקיום מחלה דלקתית במעי או הסברים אחרים שניתן להוכיחם בבדיקות שונות) הפרעה זו מובילה לתסמינים חוזרים ונשנים, הכוללים דרגות שונות של כאבי בטן, שלשולים, עצירות גזים ועוד. למרות שכיום אין תרופה אשר יכולה לרפא את הלוקים בתסמונת זו, קיימים מספר טיפולים שמטרתם להפחית את הסימפטומים, טיפולים אלו כוללים תחתונים למניעת ריחות, שינוי תזונתי, טיפול תרופתי והתערבות פסיכולוגית. ישנן הערכות כי 15% מהאוכלוסייה סובלים מתסמונת המעי הרגיז, ויותר נשים פונות לטיפול בה מאשר גברים.
תסמונת המעי הרגיז גורמת למידה רבה של אי-נוחות בעבור הסובלים ממנה, אך להבדיל ממחלות המעיים הדלקתיות, היא אינה גורמת נזק קבוע במעי ואינה מובילה להיווצרות מצבים חמורים יותר, כמו דימום או עלייה בהסתברות לחלות בסרטן.

 

הגורמים לתסמונת המעי הרגיז

הגורמים לתסמונת המעי הרגיז אינו ידוע, והסיבה להופעת התסמינים השונים נשארת בגדר תעלומה. קיימים מספר גורמים שמובילים להתפתחות התסמונת:

  • באופן כללי, הסיבה העיקרית להופעת הסימנים היא שינויים בתנועת הפריסטלטיקה – תנועת הכיווץ וההרפיה של שרירי המעי. אצל אנשים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז, כיווץ המעיים יכול להיות גדול יותר, דבר המגביר את תחושת הכאב.
  • סף רגישות עצבי נמוך – אצל אנשים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז סף הרגישות העצבי נמוך. כתוצאה, המעיים מגיבים בהתכווצות גדולה יותר והופעת הכאב מורגשת בצורה דרמטית יותר.
  • רגישות לסוגי מזון כגון שוקולד, חלב, אלכוהול, פירות וירקות ורגישויות לסוגי מזון נוספים.
  • מתח וסטרס - החמרת הסימנים בשעות ובתקופות בהן האדם נמצא במתח נפשי.
  • שינויים הורמונליים. למשל בתקופת המחזור.

 

אבחון תסמונת המעי הרגיז

קודם לטיפול עצמו, יש לאבחן שאכן מדובר בתסמונת המעי הרגיז ולא במחלה אחרת. יש להבחין בין כאבים ממקור של מעי רגיז לבין כאבים שמקורם במחלה אחרת. קיימות מספר בדיקות לצורך התקדמות באבחנה עצמה. באופן כללי, מרבית הסובלים מתסמונת זו נאלצים לעבור מספר רב של בדיקות כדי לשלול מצבים או מחלות אחרות, ועל כן איגוד הגסטרואנטרולוגים האמריקאי המליץ על מספר גורמים שיש להתחשב בהם כאשר שוקלים את מידת עומק הבירור - כגון, משך הסימפטומים, מידת חומרת הסימפטומים, גיל ומין המטופל וגורמי סיכון אחרים. מרבית הסובלים מהתסמונת יישלחו בכל זאת לביצוע בדיקת דם מלאה ובדיקה סיגמואידוסקופית, וכן תרבית צואה לאלו הסובלים משלשול. אצל מטופלים מעל גיל 40 מומלץ לבצע בנוסף גם קולונוסקופיה כדי לשלול תהליך אחר המביא לתסמינים אלו. לעתים מומלץ על דיאטה נטולת לקטוז כדי לאבחן האם מדובר באי סבילות ללקטוז. מטופלים הסובלים מכאב בטן ימני לאחר ארוחה, צריכים לעבור אולטראסאונד של כיס המרה.

 

תסמונת המעי הרגיז – דרכי טיפול:

  •          תחתונים למניעת ריחות.

  •          שינוי בהרגלי התזונה - הפחתת ממתיקים מלאכותיים וקפה.

  •          דיאטת דלת פחמימות או טיפול בדיאטה עתירת סיבים.

  •          טיפול אנטיביוטי ייתכן ויביא תועלת.

  •          תוספי תזונה וצמחי מרפא המומלצים לטיפול בתסמונת המעי הרגיז.

  •          עיסוק בפעילות גופנית באופן מסודר וטיפול באמצעות שיטות להפחתת מתחים, כמו יוגה, מדיטציה וכו'.

 

 אנו נרחיב על תסמונת המעי הרגיז – דרכי טיפול במאמאר הבא.

המאמר עודכן לאחרונה בתאריך 8/31/2014

לטיפול בתסמונת המעי הרגיז בעזרת תחתונים ייחודיים:

* שם מלא
דוא"ל
* טלפון
אני מאשר/ת כי תהיו רשאים לפנות אלי באמצעות דיוור פרסומי, אין באמור בכדי להוות הסכמה לביצוע עסקה כלשהי. אני רשאי/ת לחזור בי מהסכמתי זו בכל עת.
תודה על פניתך, נציגנו יחזור אליך בהקדם
סליחה, איקעה שגיאה. אנא מלאו כל הפרטים ונסו שנית.
טיפולים נלווים
מאמרים נוספים

תסמונת המעי הרגיז - דרכי טיפול

אנו נציג כאן מספר דרכי טיפול לתסמונת המעי הרגיז אשר נרחיב עליהם בהמשך

קרא עוד

גזים בבטן

גזים בבטן הם מצב מביך ולא נעים, אשר עלול להפריע ברגעים החשובים ביותר. זוהי תופעה נורמלית לחלוטין, אך תופעות אלו פוגעות בצורה משמעותית באיכות החיים ועלולות לעיתים לגרום לאי נוחות

קרא עוד

תחתונים

כידוע, תחתונים זהו מצרך בסיסי אשר כמעט כל גבר וכל אישה לובשים מדי יום. כיום ניתן למצוא תחתונים במספר רב של דגמים, גוונים וסוגים. עבור הגברים תחתוני הבוקסר הם הנפוצים ביותר בעולם המערבי.

קרא עוד

טיפול בהזעת יתר

אם אתם סובלים מהזעת יתר, אתם עשויים להרגיש כאילו כבר ניסיתם הכל. ייתכן שאפילו קצת איבדתם תקווה. גם אם אתם מרגישים ככה, בבקשה קחו את הזמן לקרוא את המידע שלנו על כל הטיפולים הרפואיים הקיימים כיום

קרא עוד

הרשמו לניוזלטר שלנו!

ותוכלו לקבל מדי חודש הצעות, המלצות ועדכונים

* שם מלא
* דוא"ל
סליחה, איקעה שגיאה. אנא נסו שוב.

אני מאשר/ת כי תהיו רשאים לפנות אלי באמצעות דיוור פרסומי (במיילים, מסרונים וכד') אין באמור בכדי להוות הסכמה לביצוע עסקה כלשהי. אני רשאי/ת לחזור בי מהסכמתי זו בכל עת.

האתר הזה מוגן על ידי reCAPTCHA Enterprise ו-Google מדיניות פרטיות ותנאי השימוש.

הזעת יתר iDry Israel

טלפון:
077-8270039
כתבו לנו:
[email protected]
עשו לנו לייק: